joi, aprilie 23, 2009

Branding de ţară

Referitor la (noul sau vechiul) brand România sunt deja mai multe reacţii în media românească.
Una din acestea am citit-o în ediţia electronică a http://www.zf.ro/ Spor la citit articolul integral pe site-ul ziarului!

Romania - tara fara de brand


"Acum 80 de ani, intr-un pitoresc oras moldav, o tanara eleva, in uniforma, frumoasa si cu o timida stangacie, il ruga pe marele carturar Nicolae Iorga sa-i dea un autograf. In caietul ei cu pagini groase, legat in piele, in care de cativa ani aduna semnaturile personalitatilor tarii, Iorga avea sa scrie, cu stiloul, pe mijlocul paginii, cu un scris mic si ordonat: „Scoala de azi e Romania mai buna de maine."Astazi, o vizita in universitatile din SUA te lamureste asupra faptului ca scoala americana de azi poate fi Asia si Europa mai buna de maine.
In masura in care studentii de la Harvard, Stanford, MIT etc. cred in aceasta eventuala menire a lor si se intorc acasa. Mi-am petrecut saptamana trecuta la Wharton, Cornell University si Harvard Business School, predand si ascultand cursuri, stand de vorba cu profesori, studenti si consultanti despre Romania si brandul de tara. Am cautat sa inteleg cum este Romania perceputa de catre mediul academic american, cum se construieste un brand de tara si care sunt factorii de succes in acest demers.O concluzie comuna rezuma toate aceste intalniri: Romania nu exista pe harta lor perceptuala. Nu e nici de bine, nici de rau. Pur si simplu, ca tara, nu suntem!

Nu interesam ca posibila destinatie de vacanta si nici nu impresionam prin ceva anume - un produs, un loc, un personaj care sa ne defineasca si sa ocupe un loc in mintea americanului. Romania e o tara greu de inteles de catre americani - parte dintr-o regiune indepartata, cu multe tari mici care, vazute de departe, se confunda intre ele. Tara noastra apare extrem de rar pe fluxul de stiri. In 1926, vizita Reginei Maria a cucerit America.

In 2009, CNN, Washington Post ori New York Times ignora Romania. Ce se intampla pe plaiurile mioritice nu influenteaza intru nimic viata cetatenilor de peste Atlantic. In ultimii 20 de ani, Guvernul Romaniei a cheltuit, doar in Statele Unite, cateva milioane de dolari pentru promovarea tarii, fara sa lase nicio urma pe cortexul americanilor. Mare parte dintre americani au auzit de Transilvania ori de Brancusi, dar nu le asociaza cu spatiul romanesc. Printre profesori, asocierea spontana se face cu Nadia. La curs, cand vorbesc despre Romania, studentii ma intreaba „care este gradul de coruptie si ce facem impotriva ei".

Mihai Ghyka - Eisenhower Fellow 2009. Ghyka este cel care a dezvoltat brandul Bergenbier, fiind in perioada 2006-martie 2008 CEO al producatorului de bere InBev Romania"
Continuarea pe http://www.zf.ro/opinii/romania-tara-fara-de-brand-4233304/

Niciun comentariu: