Mulţumesc Andreea pentru link!
"Mihai Ghyka din SUA: Criza a intrat in cotidian - Philadelphia - Branding, Criza, Leadership, si... Baseball"
"In ultimii ani, am trait cu convingerea ca liderii ies in evidenta in vremuri de restriste, de criza, atunci cand deciziile zilnice sunt cele dificile, cand exceptionalul devine firesc si principiile umanitare si cele economice sunt iremediabil antagonice.
Precum seismologul care coboara in crevasele Pamantului, am sansa de a petrece doua luni in Statele Unite, ca bursier al Eisenhower Fellowships 2009. Observatiile mele asupra societatii americane trebuie privite cu ingaduinta - reprezinta un punct de vedere personal si adesea foarte regional. Criza nu se traieste la fel la New York, la Philadelphia ori la Seattle. Un profesor american de la Wharton University imi atragea atentia asupra faptului ca noi, europenii, cadem prea adesea in capcana generalizarii, vorbind despre „cum sunt americanii". „Americanii din Texas sunt diferiti de cei din California, aproape in aceeasi masura in care germanii sunt diferiti de austrieci."
Destinatiile „de criza"
Am venit in America cu convingerea si curiozitatea imersiunii in vartejul crizei. Ma asteptam sa fiu literalmente „inghitit" de discutii, stiri si confesiuni despre starea economiei - nationale, regionale, personale... Nu mica mi-a fost mirarea sa constat ca in Pennsylvania criza, in sine, nu mai este un subiect interesant. Pe strada, in sedinte ori la cursuri, subiectul la moda este altul: castigarea campionatului de baseball, editia 2008, de catre „Phillies", echipa locala. Din nou campioni, dupa 28 de ani!..
Initial, am crezut ca e vorba de o terapie de grup, un ciudat ritual de ignorare a tristei realitati economice. „Cum, nu va ingrijoreaza criza?" intrebam pe orice manager, convins ca mi se ascunde ceva.
Nu, criza nu mai ingrijoreaza pe nimeni, a devenit un dat, un element de care se tine cont in orice, asa cum se tine cont de ploaie. Desigur, parada de Craciun a durat doar 7 ore, in loc de 12, asa cum vrea traditia, bugetul de promovare al orasului Philadelphia va fi probabil redus cu 40%, iar cetatenii s-au obisnuit sa vina la restaurant cu vinul de acasa, practica inacceptabila in trecut.
Philadelphia, orasul cenusiu, situat la jumatatea drumului intre Washington si New York, a gasit insa pozitionarea de succes pentru vremuri de criza. Acum o luna, presedintele Obama a criticat dur compania AIG pentru organizarea conventiei anuale de management la Las Vegas, cu banii tocmai primiti de la stat. Astazi, destinatii precum Las Vegas si Orlando devin interzise pentru companiile responsabile, care vor sa dea (in presa) un semnal de cumpatare si management riguros. Prin contrast, Philadelphia se pozitioneaza drept destinatia serioasa, exclusiv de business, unde 25% din populatia Americii poate ajunge cu masina. Si uite-asa, plictisul si cenusiul pot deveni de-a dreptul „atragatoare" in vremuri de criza!
Nevoia de lideri
Totusi, la Philadelphia, precum si in multe orase din America, centrul cetatii are viata si culoare. E ca si cum campania electorala nu s-ar fi incheiat! Sau, mai degraba, campania continua, pentru un singur candidat: Barack Obama. Nu cred sa fi existat vreodata, in istoria recenta a Americii, un presedinte ales atat de vizibil prezent in viata cetatenilor precum Barack Obama. Figura presedintelui acopera orice tip de obiect: sepci, tricouri, cani, pixuri si insigne, steaguri si fulare, in fine, tot arsenalul de suveniruri kitsch in care americanii sunt imbatabili."
Philadelphia, orasul cenusiu, situat la jumatatea drumului intre Washington si New York, a gasit insa pozitionarea de succes pentru vremuri de criza. Acum o luna, presedintele Obama a criticat dur compania AIG pentru organizarea conventiei anuale de management la Las Vegas, cu banii tocmai primiti de la stat. Astazi, destinatii precum Las Vegas si Orlando devin interzise pentru companiile responsabile, care vor sa dea (in presa) un semnal de cumpatare si management riguros. Prin contrast, Philadelphia se pozitioneaza drept destinatia serioasa, exclusiv de business, unde 25% din populatia Americii poate ajunge cu masina. Si uite-asa, plictisul si cenusiul pot deveni de-a dreptul „atragatoare" in vremuri de criza!
Nevoia de lideri
Totusi, la Philadelphia, precum si in multe orase din America, centrul cetatii are viata si culoare. E ca si cum campania electorala nu s-ar fi incheiat! Sau, mai degraba, campania continua, pentru un singur candidat: Barack Obama. Nu cred sa fi existat vreodata, in istoria recenta a Americii, un presedinte ales atat de vizibil prezent in viata cetatenilor precum Barack Obama. Figura presedintelui acopera orice tip de obiect: sepci, tricouri, cani, pixuri si insigne, steaguri si fulare, in fine, tot arsenalul de suveniruri kitsch in care americanii sunt imbatabili."
Continuarea pe www.zf.ro/opinii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu