vineri, mai 02, 2008

Brandingul de tara: Romania (din nou!)

Hristos a inviat! Speram ca pentru cei mai multi dintre noi!...

Pana sa revin la subiectul cu oua si cozonac (sau cremesh, dupa caz) de Paste - iata ca am gasit un articol interesant despre RomaniaPozitiva.

Iata mai jos ce s-a mai discutat la un eveniment organizat la Bucuresti de International Advertising Association (IAA) despre mult iubitul subiect brandingul de tara.

Brandingul de tara: Romania redesenata in parteneriat privat-privat

Simina Mistreanu, 30 Aprilie 2008

"O tara cu un brand puternic spune o poveste simpla si eficienta. Romania ar putea vorbi despre zonele sale turistice, despre obiceiuri sau despre marii romani ai istoriei, crede fostul secretar general adjunct al ONU, Shashi Tharoor. Mesajul trebuie insa construit si promovat cat mai repede cu sprijinul sectorului privat, chiar si in opozitie cu planurile Guvernului.



Pentru ca demersul construirii unui brand de tara sa aiba impact, acesta trebuie condus de la nivel guvernamental, dar trebuie creat impreuna cu segmentul privat, deci numai partial de Guvern. Mai mult, uneori brandul de tara poate fi creat impotriva si in opozitie cu Guvernul", a declarat Shashi Tharoor (foto), invitat la Bucuresti de catre International Advertising Association (IAA), cu ocazia unui seminar despre brandingul de tara.

Un branding eficient inseamna o poveste buna de spus, iar Romania, o democratie europeana are si ea povestile sale, crede fostul oficial ONU. Tharoor avertizeaza insa ca o activitate de branding nu trebuie facuta cu bani putini, ci trebuie sustinuta prin bugete consistente. "Brandingul este o afacere costisitoare! Cel mai bine este sa nu-l faceti cu mijloace precare".

Brandingul de tara se construieste urmand o reteta cu sase pasi, spune Tharoor: 1. Hotarati-va asupra a ceea ce vrea tara voastra sa spuna – o idee simpla, concentrata intr-un slogan scurt; 2. Asigurati-va ca aceasta idee este bine fondata in realitate; 3. Pregatiti-va ca noul brand sa fie afectat de diversi factori interni si externi; 4. Identificati aspectele factuale care se afla in opozitie cu imaginea de brand si incercati sa le controlati; 5. Campania de branding trebuie sa fie condusa de la nivel guvernamental, dar poate fi construita in opozitie cu acesta; 6. Nu incercati sa faceti branding de tara cu bani putini.

Brandingul, o activitate care a existat inca din Evul Mediu in Europa, este una dintre activitatile la moda, considera Tharoor. Un brand nu inseamna numai un nume, un slogan, un logo sau design grafic. Un brand este un simbol care inglobeaza toata informatia despre un produs. “Un brand puternic genereaza loialitati puternice din partea publicului. Daca ofera ceea ce se asteapta de la el, devine un indicator de incredere care, de-a lungul timpului, se transforma intr-un bun valoros prin sine insusi”, a spus Tharoor.

Poate deveni orice tara un brand? Da, poate, iar India este cel mai bun exemplu. "A fost pe rand si simultan, tara exotica, tara a diamantului coroanei regale a Angliei, dar si tara a saraciei, a foametei, a suferintei si a disperarii", spune specialistul indian, care crede ca in acest moment India parcurge o schimbare epocala: "Din elefant truditor se transforma in tigru energic".

Sloganul "India - Democratia cu cea mai rapida crestere a economiei de piata" a fost impus cu ocazia forumului economic de la Davos din 2006. Criticile nu au intarziat sa apara, isi aminteste Tharoor, pentru ca multe voci sustineau ca acel slogan limiteaza si ingusteaza semnificatiile asociate cu India. "Intr-adevar nu a fost inclus turismul, Boolywood-ul, idustria de moda si bijuterii sau mostenirea culturala, ca sa nu mai vorbim de India ca tara furnizoare de tehnologii revolutionare in domeniul informaticii", spune Tharoor, care insa subliniaza ca este important sa se comunice un mesaj consistent si unitar, care sa nu creeze confuzie in randul publicului.

“E mai bine in Bahamas”, “Ciocolata si paradis” sau “Surprinzatorul Singapore” sunt exemple reusite de sloganuri scurte, simple si eficiente. Cu cat ii asociezi unui brand de tara mai multe atribute, cu atat el este perceput mai greu si devine aproape imposibil de retiunut."

articolul l-am preluat din:
http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/41344/Brandingul-de-tara-Romania-redesenata-in-parteneriat-privat-privat.html

Niciun comentariu: