miercuri, ianuarie 09, 2008

Hateg

sarbatorile-autrecut.
sarmalele au statut
zapada s-asternut
horinca s-atrecut

iaca caci de sarbatori mancam bine, bem pe masura si ne vedem cu cei dragi, familie, prieteni, rude fie ce-o fi.
am avut 2 surprize placute!

in acest post o sa scriu despre prima surpriza placuta:

HATEG

am avut pentru prima data senzatia unui orasel de munte ingrijit, curatel cu cladirile renovate si partial luminate
globuletele de Craciun si beteala a parasit casele incalzite si a dat iama si pe strazile orasului.
Singurul semafor din oras zambeste nostalgic la amintirea ultimele automobile care i-au cerut voie sa treaca.

In urma cu cativa ani imi imaginam deseori cu ar fi sa ajungi in propriul oras/ sat ca turist ?
cu ce ochi o sa privesti la tanti Marioara care vinde flori la coltul strazii?
uneori imi imaginam cum o sa vina o ruda in vizita si cum tu trebuie sa-i arati orasul vizitand fiecare cotlon cu infrigurare in suflet.

ceva mai spre zilele -- si meleagurile -- noastre am un exemplu din zona Lipscani. In toamna luasem un aer basescian si vizitam tot la 2 zile podul de civilizatie din jumatatea vestica catre cei estica a zonei Lipscani. Si ma bucuram ca un copil mic la inca 2 metri de pavaj castigat in defavoarea molozului.

Revenind la HATEG... orasul a avut de Craciun aerul catolic al unei asezari medievale. mi-a placut ca am trait cativa ani buni in Hateg!

Brusc mi-am dat seama ca acest oras are din plin multe ingrediente ale unui loc cu personalitate.

S-o luam cu inceputul.

Hateg a fost atestat documentar prima data in anul 17sicatva ...dar cateva insemnari despre Hateg ne spun ca de locul era cunoscut inca din 1247! http://ro.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%A3eg sau www.primaria-hateg.rdslink.ro (desi ultimul site este prost facut...)

Mult timp a fost-- si inca este-- capitala Tarii Hategului -- o mica depresiune ascunsa de Retezat si Parang unde viata targovetilor a inflorit de la an la an.
nu e de mirare ca in zona dacii au avut cetatile de la Costesti / Sarmisegetuza !

Nu mai vorbim si de Biserica de la Densus una din cele mai vechi de pe teritoriul Romaniei. In plus, de vreo cativa ani avem si descoperirea urmelor de dinozauri de langa comuna Unirea (circa 5 km de Hateg). Ceva animale aproximativ preistorice in viata sunt si in parcul de zimbrii de langa oras.

In concluzie -- pe langa muntii Retezat "brandul din regiune" cu siguranta merita o privire mai atenta si Tara Hategului, un loc cu personalitate.
O singura provocare ar mai fi... mai trebuie ca si oamenii care traiesc zi de zi acolo sa creada in orasul lor ... orasul si al meu.

Zilele viitoaremabateungand sa scriu despre Maramures. Un teritoriu altfel decat intreaga tara. Un teritoriu rupt de pe orarul desktopurilor moderne.


Hai sa avem an frumos, pozitiv si plin de momente de "aha" fericite!
Florin




Un comentariu:

Anonim spunea...

hai ca e fainutz orasu' . incetu' cu incetu' isi da drumu' .Adevarull e ca si eu tot ca turist ajung pe acolo si poate din cauza asta il vad mami frumos...