luni, iunie 09, 2008

Proiectul TUB Bucuresti

Uraaaaaaaaaaaaaaa!!!
Nu e uraaaaaa de la ce simt oamenii in trafic in Bucuresti ci este URAAAAA!! de la "da, parca sunt semne ca se poate!"

Proiectul TUB a fost acceptat de Primarie si cel putin pana la schimbarea regimului in plina campanie electorala -- pare ca se misca ceva cu acest proiect. Nu este el --de nediscutat - de neschimbat -- dar cu siguranta e un prim pas coerent de a reda orasul oamenilor.

In week-end s-au intamplat 2 evenimente de acest tip: Street Delivery si un eveniment in paralel cu lansarea filmului despre TUB (Cristi Puiu) pe strada Mendeleev. Apropo, strada Meendeleev arata interesant cu terase si fara masini.

Mai multe pe www.t-u-b.ro



Mai jos este si un articol despre proiectul TUB in Ziarul Financiar, un numar din 29 mai.

Camera urbana cu vedere spre oameni
Autor: Victor Rotariu | Data: 29 Mai 2008

Inevitabilul s-a produs. Consiliul General al Capitalei a batut palma cu o echipa de 14 birouri de arhitectura pentru dezvoltarea unui program de revitalizare a spatiului urban din Bucuresti. Conceptul de baza este crearea de camere urbane, de zone cu functionalitati specifice, care sa creeze trasee de interes, fie cultural, fie de divertisment. Capitala ar putea deveni astfel o camera cu vedere spre oameni.

Desi Consiliul General nu a dat propriu-zis unda verde pentru Transcentral Urban Bucuresti (T.U.B.) si nu a adus finantare, pasul facut, prin simpla implicare directa a urbanistilor si arhitectilor, este insa foarte important. Hotararea a fost luata in cadrul sedintei din 8 mai 2008, prin care Primaria se angajeaza sa sprijine aceasta initiativa.

Administratia locala si-a asumat astfel colaborarea cu reprezantantii mediului privat, cu arhitecti si urbanisti, care pana acum au subliniat in repetate randuri ca esteticul si functionalitatea unui oras trebuie construite si cu ajutorul specialistilor.

T.U.B. a fost lansat anul trecut, in mai, la Anuala de Arhitectura din Bucuresti.

Majoritatea marilor capitale europene au acest sistem deja implementat. La proiectele publice, de exemplu, se organizeaza concursuri, printre membrii juriului fiind si experti recunoscuti pe plan local si national. Una dintre cele mai mari probleme ar putea fi, pe termen lung, asigurarea capitalului necesar, mai ales din cauza complexitatii acestui proiect.


Capitala, casa mea departe de casa

Proiectul are doua mari capitole: camerele urbane, zone care sa fie delimitate si pregatite pentru un anumit tip de activitate, si circuitul pentru citadini si ciclisti. Camerele urbane vor fi imprastiate prin zona centrala a Bucurestiului, de la Rahova la Piata Unirii pana la Piata Romana. Traseul va fi accentuat de aceste camere urbane, care vor incerca sa scoata in evidenta ce are mai bun o anumita zona, fie ca este vorba despre Bucurestiul de altadata, cum este cazul Centrului Istoric, fie ca este vorba despre o camera urbana de cultura alternativa, cum este cazul cartierului Rahova.

Traseul va avea circa 9,5 kilometri, ceea ce masurat in mers pe jos inseamna doua ore, iar pentru biciclisti durata estimativa este de jumatate de ora. Camerele urbane vor constitui o retea, cu centrul la Izvor, extremitatile fiind Rahova-Uranus si Piata Romana.

"Am intrat in normalitate. In capitale ca Londra sau ca Paris administratia publica lucreaza de mult timp cu expertii in domeniu. Este dificil pentru o primarie sa angajeze si sa mentina experti in aceste domenii si este normal sa se indrepte spre mediul privat", a declarat Mario Kuibus, managing partener al Re - ACT Now, unul dintre birourile de arhitectura implicate in acest proiect.

Ideile de promovare ale T.U.B. sunt dintre cele mai diverse, de la desene pe asfalt, la montarea de mobilier urban (banci, fantani etc), pana la incurajarea folosirii mijloacelor de transport in comun in defavoarea celor personale si crearea unui traseu de promenada cat mai cuprinzator. Daca la prima vedere inertia locuitorilor este destul de mare, privit mai in detaliu proiectul ar putea avea un succes neasteptat.

Un exemplu recent este noaptea muzeelor. Mii de bucuresteni au vizitat muzeele din Capitala in noaptea 17-18 mai, profitand de faptul ca intrarea a fost libera, iar programele acestora au fost prelungite pana noaptea tarziu sau chiar pana dimineata. Sambata noaptea, in jurul orei 12:00 noaptea putea fi observat un sir lung de persoane in Piata Unirii, format de cei care se intorceau acasa.

Specializarea zonelor din Capitala ar putea crea mini-circuite, trasee care ar putea fi invatate si folosite atat de locuitori, cat si de turisti. Cel mai important este insa ca aceste circuite sa se formeze si in mentalitatea bucurestenilor.

Nu este vorba numai despre propuneri venite din partea unor experti. Vor fi comandate ministudii privind obiceiurile locuitorilor si ale turistilor, de la hartile predilecte pentru plimbare pana la observarea mobilitatii cu ajutorul mijloacelor de transport in comun.

Banii? Se gasesc

In ceea ce priveste partea mai practica a proiectului, adica asigurarea resurselor necesare, problema are o gama destul de variata de solutii.

"Solutii de finantare se gasesc. Fie ca este vorba despre atragerea de fonduri de la Uniunea Europeana sau de bani de la bugetul local. Mediul privat este de asemenea o sursa buna de capital. Ne dorim ca proiectul sa obtina finantarile punctual, pe fiecare zona in parte", a explicat Kuibus.

In acest sens, pasul urmator este formarea de catre initiatorii proiectului a unui ONG prin care sa poata atrage fondurile necesare.

In acelasi timp mediul privat ar putea fi atras destul de usor pentru ca bugetele de imagine ale marilor companii sunt din ce in ce mai mari. O companie puternica ar putea finanta construirea unui spatiu verde in apropierea ei, montarea de banci sau de instalatii de lumini.

In cele din urma, Primaria Capitalei va avea si ea un cuvant greu de spus. Trasarea circuitului si sublinierea lui prin infrastructura vor aduce costuri ridicate. Arhitectii si urbanistii care au propus T.U.B. nu au facut inca niciun calcul. Valoarea totala a proiectului, in bani, este necunoscuta.

Harta bucuresteanului

Un alt proiect a fost propus de biroul Space Syntax, care a propus un concept inovativ, pentru Capitala cel putin. Este vorba despre trasarea unei harti a Bucurestiului care sa reliefeze orasul dupa zonele cu cele mai intense activitati.

Altfel spus, dupa ce harta va fi finalizata, publicul va putea urmari, cu degetul pe hartie, un traseu zilnic sau saptamanal al obiceiurilor de mobilitate, dupa functionalitati distincte, in Bucuresti. Se va putea in acelasi timp observa care zone sunt mai folosite, care sunt acum punctele de interes ale locuitorilor si turistilor. Prin contrast, aratand care sunt zonele cu o circulatie foarte intensa harta va releva si "oazele de liniste", zonele mai putin circulate, pretabile unei plimbari sau altor activitati de relaxare si divertisment.

Tocmai pentru ca Bucurestiul nu s-a dezvoltat integral pe principiul functionalitatii zonelor, proiectul ar putea crea aceste zone din bucati, creand aceste trasee intre puncte de interes cu calitati similare.

In lipsa unui cartier al muzeelor s-ar putea introduce un traseu al muzeelor, care sa fie marcat si prezentat corespunzator.

Majoritatea urbanistilor considera ca marele avantaj al Capitalei este tocmai aceasta diversitate pronuntata, atat ca zonare functionala, cat si ca aspect estetic, arhitectonic. In lipsa omogenitatii ar trebui creat un liant intre elementele asemanatoare, spun reprezentantii Space Syntax.

Expertii care lucreaza la acest proiect nu vor avea niciun fel de beneficii financiare rezultate direct din T.U.B. "E o situatie usor caraghioasa. Noi nu vrem niciun ban. Acest lucru cred ca mai degraba ne-ar incurca. Da, sigur, vrem sa atragem finantari. Dar pana in acel punct muncim pentru oras si atat", spune Kuibus.

Cum a aparut proiectul T.U.B?

Proiectul T.U.B. a fost lansat la Anuala de Arhitectura Bucuresti din mai 2007, propus de mai multe firme de arhitectura: Macarie O?Looney Architects, Re-Act Now Studio, Igloo, Dinoiu-Pop Arhitectura, Studio Basar, Hax, SYAA, Sssanicat, Square One, A Stil, AAF/Adrian Arendt/PZP, ODA- Organul de Arhitectura, DSBA si Velocity

T.U.B. a primit avizul de plan director din partea comisiei de urbanism a PMB in noiembrie 2007 si va fi prezentat la Festivalul de Arhitectura de la Londra din iunie 2008

T.U.B. este un traseu ce se adreseaza pietonilor si ciclistilor si conecteaza cele mai interesante zone si spatii publice din centrul orasului. Traseul are 9,5 kilometri si poate fi parcurs in doua ore pe jos sau in jumatate de ora pe bicicleta

Conceptul T.U.B. este un sistem urban compus din doua structuri principale - camerele urbane si circuitul pentru citadini si ciclisti

Scopul T.U.B. este sa organizeze mai bine centrul orasului si sa elibereze noi suprafete centrale pe care sa fie plantati copaci si spatiu verde.

victor.rotariu@zf.ro

Niciun comentariu: